تازه های تکنولوژی

تمام آنچه باید در مورد  اولین پیوند قلب خوک به انسان بدانید

این پیوند قلب برای نخستین بار در جهان با کمک فناوری کریسپر انجام گرفت.

جراحان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند آمریکا با موفقیت قلب یک خوک را با اصلاح ژنتیک به بدن یک مرد ۵۷ ساله پیوند دادند. این عمل اولین مورد موفقیت‌آمیز در جهان است و می‌تواند راه را برای برطرف کردن کمبود اعضای اهدایی بدن هموار کند.

هنوز با قاطعیت نمی‌توان در مورد روند بهبود بیمار اظهار نظر کرد، اما این عمل جراحی گام مهمی در پیوند اعضا قلمداد می‌شود و این جراحی نتیجه سال‌ها پژوهش از جمله در مورد پیوند قلب خوک به میمون است و ضریب بقا طولانی‌تر از ۹ ماه است.

بیمار به نام دیوید بنت به دلیل بیماری‌های پیش زمینه‌ای فاقد شرایط لازم برای دریافت قلب اهدایی انسان تشخیص داده شده است و در صورت دریافت نکردن این قلب مدت زمان زیادی زنده نمی مانده است و این آخرین امکان زندگی او بوده است.

قلب اهدایی از خوکی است که توسط شرکت فناوری‌های پیشرفته زیستی آمریکایی به نام Revivicor دستکاری ژنتیکی شده است.

مهمترین ریسک پیوند اندام از گونه ای دیگر به انسان، خطر رد پیوند است، یک پاسخ ایمنی در گیرنده که می تواند باعث از کار افتادن اندام شود. مشکل کلیدی این است که آنتی بادی های تولید شده توسط افراد، گیرنده های قندی خاصی را در سطح سلول های خوک به عنوان عامل بیگانه تشخیص می دهند. برای اینکه پیوند مدت زمان طولانی تری پایدار بماند، بایستی این آنتی بادی ها حذف شوند. بنابراین، Revivicor در یکی از رده های خوک‌های مهندسی‌شده، سه ژن آنزیم‌هایی را که سلول‌های خوک را قادر می‌سازد آن گیرنده ها را سنتز کنند، حذف کرد. شش تغییر مربوط به ژن‌های انسانی نیز اضافه شده است: دو ژن ضد التهاب، دو ژن که انعقاد طبیعی خون را تقویت می‌کنند و از آسیب رگ‌های خونی جلوگیری می‌کنند و دو پروتئین تنظیم‌کننده دیگر که به کاهش پاسخ آنتی‌بادی کمک می‌کنند. در اصلاح نهایی، ژن گیرنده هورمون رشد نیز حذف شد تا احتمال بزرگ شدن قلب خوک که تقریباً از نظر اندازه با قفسه سینه بیمار همسان است، را پس از پیوند کاهش دهد.

حتی با وجود تغییراتی که در قلب انجام شده است، برای جلوگیری از رد پیوند، تیم پزشکی به بنت یک سرکوب کننده سیستم ایمنی قوی تجویز کرده است: یک داروی آنتی بادی آزمایشی به نام KPL-404، ساخته شده توسط شرکت دارویی کینیکسا.

KPL-404 با اتصال به گیرنده سلولی به نام CD40، تولید آنتی بادی های مربوط به رد پیوند را متوقف می کند، فعالیت سلول های B تولید کننده آنتی بادی را سرکوب می کند، و از تعامل متقابل آنها با سلول های T که پاسخ سیستم ایمنی به اندام مهاجم را هماهنگ می کند، جلوگیری می کند. این دارو برای درمان آرتریت روماتوئید مورد کارازمایی بالینی قرار گرفته است.

در مجموع، در این حیوان 10 ژن اصلاح شده است.

ملاحظات پزشکی

این جراحی تجربی برای بیمار بسیار خطرناک است. بدن بیمار حتی ممکن است عضو انسانی با سازگاری بافتی زیاد را هم پس بزند چه رسد به عضو بدن یک حیوان دیگر که این خطر را بسیار بیشتر می‌کند. شاید مهمترین مشکل در پیوند اعضا مسئله رد پیوند باشد، از این رو کسانی که عضو پیوندی دارند باید تمام عمر داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مصرف کنند.

حقوق حیوانات

استفاده از قلب خوک بار دیگر بحث حقوق حیوانات را مطرح کرد و بسیاری از نهادها و فعالان حقوق حیوانات با استفاده از اعضای بدن حیوانات برای پیوند زدن به انسان مخالفند.

یکی از این نهادها به نام “رفتار اخلاقی با حیوانات” پیوند قلب خوک به آقای بنت را “غیراخلاقی، خطرناک و هدر دادن عظیم منابع” توصیف کرد:

“حیوانات جعبه ابزار نیستند که هر وقت خواستیم سراغشان برویم بلکه موجواتی پیچیده و هوشمندند.”

ملاحظات مذهبی

استفاده از اعضای خوک برای پیوند به انسان می‌تواند ملاحظه مذهبی را برای گیرنده پیوند مطرح کند. خوک به این دلیل انتخاب شده که اندازه قلبش تقریبا اندازه قلب انسان است، به راحتی می‌توان آن را در اسارت پرورش داد و شباهت‌هایی هم از نظر ژنتیکی به انسان دارد.

آیا این شیوه درمانی از نظر سلامت بیمار، حقوق حیوانات و اعتقادهای مذهبی توجیه‌پذیر است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا