News

نانوذرات طلا می تواند تشخیص لکه سفید در میگو را تسریع کند

شناسایی اولیه ویروس سندرم لکه سفید (WSSV) در میگو را می توان با چشم غیر مسلح و با استفاده از خواص پراکندگی نور نانوذرات طلا (GNPs) به دست آورد.

WSSV باعث خسارات مالی قابل توجهی در پرورش میگو می شود. از آنجایی که هیچ درمان موثری برای آن وجود ندارد، تشخیص زودهنگام تنها روش موثر محافظت است، اما فناوری موجود فاقد سادگی، حساسیت فوق العاده و کارایی لازم برای این امر است.

بازرسی بصری، طیف‌سنجی الکترونی، ایمونوتراپی و زیست‌شناسی مولکولی رویکردهای فعلی مورد استفاده برای شناسایی WSSV هستند. حسین احمد در Azonano اشاره می کند که اکثر روش های تشخیص موجود کیفی هستند و نمی توانند مقدار نسخه های ویروسی سندرم لکه سفید را تعیین کنند. اگرچه PCR کمی (qPCR) می تواند برای شناسایی آماری استفاده شود، تجهیزات گران و فرآیند پیچیده است.

نانوذرات طلا به طور فزاینده ای در توسعه حسگرهای فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی برای تشخیص مولکول های زیستی، یون ها و ویروس ها استفاده می شوند. در این مطالعه که نسخه پیش اثبات آن اخیراً در Aquaculture منتشر شده است، محققان یک رویکرد شمارش میدان تاریک با برچسب نانوذرات طلا برای تشخیص WSSV ایجاد کردند. ابتدا آنتی‌بادی‌های ضد ویروس برای تعامل با نانوذرات طلای 15 نانومتری استفاده شد. سپس کاوشگرهای خالص متشکل از نانوذرات طلای تک پراکنده با نمونه ویروس برای مدت کوتاهی تحت درمان قرار گرفتند تا مجموعه‌ای از نانوذرات WSSV و طلا تولید کنند.

محققان دریافتند که نانوذرات طلای 15 نانومتری به تنهایی در میدان تاریک به دلیل پراکندگی ضعیف نور غیرقابل تشخیص هستند. با این حال، هر مجموعه ای از نانوذرات WSSV و طلا در زیر میکروسکوپ میدان تاریک شکل درخشان، طلایی و بیضی به خود گرفت و آنها را با چشم غیر مسلح قابل شمارش کرد.

به گفته حسین، اجرای این روش ساده است زیرا فقط نیاز به مخلوط کردن نانوذرات طلا با یک نمونه برای مدت کوتاهی قبل از انداختن برخی از محلول‌ها روی یک اسلاید برای شناسایی با چشم غیر مسلح با استفاده از میکروسکوپ میدان تاریک دارد. همچنین دقیق است و در زمان صرفه جویی می کند، با تشخیص در عرض 30 دقیقه – چهار برابر سریعتر از استفاده از qPCR.

بر اساس این نتایج، محققان به این نتیجه رسیدند که شمارش مبتنی بر نانوذرات طلا پتانسیل شناسایی سریع و حساس WSSV در مزارع پرورش میگو را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
  • test
دکمه بازگشت به بالا