اخبارصنعت و بازار

تولید صنعتی منسوجات گرم‌ شونده با استفاده از نانولوله‌ های کربنی

یک شرکت روسی با استفاده از نانولوله‌ های کربنی تولید شده توسط او‌سی‌اس‌آی‌ال اقدام به تولید الیافی کرده است که کاربردهای زیادی در منسوجات انعطاف‌پذیر گرم‌شونده دارد. در حال حاضر محصولات مختلفی در بخش پزشکی، خودروسازی و هوافضا با این فناوری تولید شده است.

آمپرتکس (Amperetex)، مستقر در کالینینگراد، روسیه، الیاف پلیمری بسیار ریز با نانولوله‌ های کربنی توبال شرکت او‌سی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl)  تولید کرده است که می‌توان از آن برای تولید عناصر گرمایش در منسوجات انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

پاول پوگربنیاکوف، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت آمپرتکس، می‌گوید: «جریان معادل یک لامپ رشته ای معمولی با توان ۷۵ وات برای گرم کردن مواد پلیمری یا لباس‌های بافته شده با مواد پلیمری نیاز است. البته این فناوری جدید به مقدار کمی برق نیاز داشته و برای مردم بی‌خطر است چرا که ولتاژ مورد نیاز برای لباس ساخته شده از این نوع پارچه فقط پنج ولت است.»

دکتر کریستین ماوس، رهبر توسعه و پشتیبانی ترموپلاستیک‌ها در گروه او‌سی‌اس‌آی‌ال، افزود: «نانولوله‌ های کربنی یکی از مواد رسانا با بالاترین عملکرد هستند. در عین حال، بر خلاف سایر افزودنی‌های کربنی، آنها بسیار انعطاف پذیر هستند. شکل آنها شبیه به موی انسان است، اما ۵۰۰۰۰ بار نازکتر هستند. به دلیل خواص منحصربفردی که دارند، دوز نانولوله‌ های کربنی مورد نیاز برای اصلاح الیاف پلیمری می‌تواند آنقدر کم باشد که بر تولید الیاف یا ویژگی‌های آنها تأثیری نگذارد.»

نانولوله‌ های کربنی به‌عنوان کنسانتره در دسترس هستند که می‌توانند به عنوان مثال، به پلی پروپیلن یا پلی آمید ذوب شده اضافه شوند.

توری حرارتی ساخته شده از الیاف را می‌توان در مواد منعطف یا عناصر کامپوزیتی با شکل پیچیده ادغام کرد. تست‌های آزمایشگاهی دوام فیبر را ۳۰۰۰۰ چرخه نشان داده‌اند که با عمر مفید ۳۰ ساله قابل مقایسه است. مش‌های گرمایشی رسانای الکتریکی با موفقیت در پروژه‌های مختلف از جمله سقف ضد یخ، ایستگاه اتوبوس، پوشش ضد لغزش با عناصر گرمایش آمپرتکس یکپارچه و حسگرهای گرمایش خودکار تعبیه شده است.

پوگربنیاکوف گفت: «بازار استفاده از چنین الیافی بسیار بزرگ است. این بازار شامل صنایع پزشکی، کشاورزی، ساخت و ساز، نفت و گاز، خودروسازی و هوافضا می‌شود. ما در حال حاضر تولید پارچه‌های گرمایشی مصنوعی را در حجم‌های صنعتی آغاز کرده‌ایم و امسال قصد داریم خط تولیدی را برای گرمایش در مناطقی که قبلاً در دسترس نبودند عرضه کنیم. ما در تلاش برای کاهش مصرف انرژی و ایجاد راه‌حل‌هایی برای بخش B۲B در پاسخ به درخواست‌های خاص هستیم. مرحله بعدی فرایند توسعه، استفاده از این عناصر برای گرم کردن اجسام و محصولات با پیکربندی‌های هندسی پیچیده است.»

او‌سی‌اس‌آی‌ال که مقر آن در لوکزامبورگ است، بزرگترین تولید کننده نانولوله های کربنی با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ تن است که ۹۷ درصد از ظرفیت تولید نانولوله‌ های کربنی در جهان را تشکیل می دهد. او‌سی‌اس‌آی‌ال بیش از ۴۰ محصول نانولوله کربنی را با هدف تقویت مواد پلیمری، از جمله ترموست، ترموپلاستیک، الاستومرها و منابع انرژی الکتروشیمیایی تولید کرده است.

منبع  www.innovationintextiles.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا