آشنایی با انواع حقوق مالکیت فکری

این مقاله شامل سرفصلهای زیر است:
1- مقدمه
2- تقسیمبندی حقوق مالکیت فکری
1-2- تقسیمبندی بر مبنای ماهیت مورد حمایت
2-2- تقسیمبندی بر مبنای مصادیق مورد حمایت
1-2-2- مالکیت ادبی و هنری (کپی رایت)
2-2-2- مالکیت صنعتی
1-2-2-2- حق اختراع
2-2-2-2- علائم تجاری
3-2-2-2- طرحهای صنعتی
4-2-2-2- نشان مبدأ جغرافیایی
5-2-2-2- مدلهای مصرفی (اختراعات کوچک)
6-2-2-2- مدارهای مجمتمع
7-2-2-2- گونههای جدید گیاهی
8-2-2-2- اسرار تجاری
بحث و نتیجهگیری
1- مقدمه
هرگاه سخن از دارایی به میان میآید ناخودآگاه ذهن انسان به سمت مصادیق عینی مالکیت همچون پول، زمین، کالا و غیره سوق پیدا میکند، این در حالی است که در دنیای امروز نوع دیگری از مالکیت مورد توجه قرار گرفته است که به مراتب از داراییهای ملموس، پراهمیتتر است و از آن با عنوان مالکیت فکری یاد میشود. در ذیل و نیز در شکل 1 تقسیمبندی کلی انواع داراییها آورده شده است:
• داراییهای پولی: پول، اعتبار، وام و غیره.
• داراییهای فیزیکی: زمین، ساختمان، کالا، موجودی انبار و غیره.
• داراییهای فکری: هر نوع دارایی غیرفیزیکی دیگر همچون دانش فنی، بانک اطلاعات تجاری، ایدهها، طرحهای صنعتی و غیره.
داراییهای فکری، ارزشمندترین دارایی شرکتها در هزاره جدید محسوب میشوند. به طور مثال 97 درصد از ارزش کل داراییهای شرکت مایکروسافت به داراییهای فکری (داراییهای ناملموس) اختصاص دارد و فقط 3 درصد از ارزش کل داراییها به ساختمان و تجهیزات و غیره شرکت مربوط میشود. ارزش نام تجاری Microsoft در سال 2004 میلادی، 59.94 میلیارد دلار تخمین زده شده است. قابل ذکر است که افزایش سهم داراییهای ناملموس نسبت به داراییهای ملموس، به عنوان یکی از شاخصهای شرکتهای موفق دنیا به حساب میآید.
به طور سنّتی داراییهای فیزیکی بخش عمدهای از ارزش یک شرکت محسوب میشده و تا حدّ زیادی به عنوان عامل رقابتی در بازار در نظر گرفته میشدند، ولی در سالهای اخیر، وضعیّت به طور چشمگیری تغییر کرده است. به طور روزافزون و تا حدّ زیادی در نتیجه انقلاب فناوری اطّلاعات و رشد اقتصاد خدماتی، شرکتها پی بردهاند که داراییهای ناملموس غالباً در حال تبدیل شدن به موضوعی ارزشمندتر از داراییهای فیزیکی هستند. بنابراین، امروزه در فرایندی رو به رشد، انبارها و کارخانجات بزرگ به وسیله نرمافزارهای قدرتمند و ایدههای نوآورانه در حال جایگزین شدن هستند. این منابع جدید به عنوان منبع اصلی کسب درآمد برای بسیاری از شرکتهای سراسر جهان تبدیل شده است. حتی هنوز هم در صنایع تولیدی سنتّی، داراییهای ناملموس تأثیرگذار است. نوآوریها و خلّاقیّتها در حال تبدیل شدن به یک عامل کلیدی برای رقابت بیشتر در بازارهای رقابتی هستند و از اینرو، داراییهای ناملموس در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکتهای دانش بنیان قلمداد میشوند. لذا این شرکتها باید در خصوص چگونگی استفاده حدّاکثری و مطلوب از داراییهای فکری خود تلاش جدی کنند. همانطور که در نمودار شکل 2 مشاهده میشود، داراییهای ناملموس شرکتها (به طور میانگین) از سال 1982 تا 2006 از مقدار 38 درصد به 90 درصد کل داراییها تبدیل شده است.
اصولاً حقوق مالکیت داراییهای فکری یا بر مبنای ماهیت مورد حمایت یا بر مبنای مصادیق مورد حمایت تقسیمبندی میشود که در این مقاله این تقسیمبندیها تشریح خواهد شد.
2- تقسیمبندی حقوق مالکیت فکری
1-2- تقسیمبندی بر مبنای ماهیت مورد حمایت
در این نوع تقسیمبندی، ماهیت حمایت مورد توجه قرار میگیرد. بر این اساس و مطابق شکل 3، مقوله حقوق مالکیت فکری به دو دسته مالکیت معنوی و مالکیت مادی تقسیمبندی میشود. به بیان سادهتر آن دسته از مالکیتها که صرفاً جنبه اعتباری و معنوی دارد، جز تقسیمبندی «مالکیت معنوی» قرار دارد. این حق، مالک را قادر میسازد تا جهت حفاظت از مالکیت خود، اقدامات خاصی را اتخاذ کند. مثلاً به موجب این حق، تنها نویسنده یک کتاب میتواند به عنوان پدیدآورنده اثر نام برده شود یا اجازه انتشار آن را داده یا مانع نشر آن شود یا جلوی تحریف آن را بگیرد. همچنین به آن دسته از مالکیتها که جنبه بهرهبرداری مالی و تحصیل درآمد و منفعت تجاری را شامل میشود، «مالکیت مادی» گفته میشود. درآمدهای حاصل از این نوع مالکیت به «مالک مادی» که شخص حقیقی یا حقوقی است، اعطا میشود. لازم به ذکر است که مالکیت معنوی به هیچ عنوان قابلیت واگذاری را نداشته ولی مالکیت مادی قابلیت خرید و فروش را دارد. به عنوان مثال شما کارمند شرکت سایپا هستید که در بخش تحقیقات مشغول به فعالیت هستید، در صورتی که در حین فعالیت شغلیتان به یک اختراع دست یافتید، «مالک معنوی» اختراع خود شما هستید و «مالک مادی» آن شرکت سایپا خواهد بود.
2-2- تقسیمبندی بر مبنای مصادیق مورد حمایت
مطابق شکل 4 در این نوع تقسیمبندی بر مبنای مصادیق مورد حمایت، به صورت کلان مالکیت فکری به دو بخش عمده «مالکیت ادبی ـ هنری» و «مالکیت صنعتی» (Industrial Property) تقسیمبندی میشود که در هر بخش مصادیق متفاوتی مورد شناسایی و حمایت قرار میگیرد. با توجه به تقسیمبندی مالکیت فکری بر مبنای مصادیق آن، ماهیت حقوقی و نحوه حمایتها متقاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در مالکیت ادبی و هنری برای اخذ حمایتهای مالکیت فکری نیازی به تشریفات ثبت نیست. این در حالی است که خالق اختراع و صاحب ایده و علامت تجاری برای اخذ حمایتهای قانونی حتماً بایستی تشریفات ثبت را انجام دهد. همچنین لازم به ذکر است که تا به امروز، ایران اکثر کنوانسیونهای بینالمللی در حوزه مالکیت صنعتی را پذیرفته است (که فرصتی برای بهرهمندی از این حمایتها در دیگر کشورهاست) ولی در حوزه مالکیت ادبی و هنری کنوانسیونهای بینالمللی چون برن و رم را نپذیرفته است (دقت شود که هم اکنون بر اساس قانون 1348 حمایت از مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، «قانون مالکیت ادبی و هنری» برای ایرانیان وجود دارد ولی به موجب این قانون از آثار اتباع خارجی حمایت نمیشود). در شکل 5 تفاوتهای مالکیت صنعتی و ادبی-هنری خلاصه شده است.
1-2-2- مالکیت ادبی و هنری (کپی رایت)
هدف از مالکیت ادبی و هنری، حمایت و حفاظت از آثار ادبی، هنری و علمی است. گاهی به جای اصطلاح “مالکیت ادبی و هنری” از اصطلاح “حق مؤلف” استفاده میشود؛ به هرحال حق مؤلف، ترکیب جامع و کاملی برای مالکیت ادبی و هنری نیست و عنوان مؤلف، بیشتر برای نویسندگان به کار میرود و ما به طور مثال عکاس مؤلف، یا مجسمهساز مؤلف نداریم. اما شاید دلیل این نامگذاری به پیشینه تاریخی تدوین حقوق فکری برگردد؛ در ابتدا، تنها کتابها و نویسندگان مورد حمایت واقع میشدند و به تدریج، همراه با پیشرفت جوامع، دیگر مخلوقات و ابتکارات بشری هم در زمره موضوعات تحت حمایت قرار گرفتند.
2-2-2- مالکیت صنعتی
مالکیت صنعتی از اختراعات، علائم تجاری، طرحهای صنعتی، نشان مبدأ جغرافیایی، مدلهای مصرفی، مدارهای مجتمع، نرمافزارهای رایانهای، اسرار تجاری و گونههای جدید گیاهی حمایت میکند. در میان مصادیق مختلف مالکیت صنعتی ثبت اختراع به لحاظ نقشی که در زندگی بشر و پیشرفت انسانها دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه موارد مربوط به مالکیت صنعتی به طور مختصر بیان خواهد شد.
1-2-2-2- حق اختراع
گواهینامه ثبت اختراع (پتنت یا Patent) حقی انحصاری است که برای یک محصول یا یک فرآیند به فرد مخترع از طرف دولت اعطا میشود که این اختراع، یک راه حل فنی جدیدی را برای حل یک مشکل یا مسأله پیشنهاد میکند.
قانون ثبت علایم و اختراعات ایران در ماده 26 در مورد ثبت اختراع بیان میکند:”هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری میدهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرره در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده کند، مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد.” همچنین این قانون در ماده 27 موارد زیر را به عنوان اختراع ذکر میکند: “هر کس مدعی یکی از این امور زیر باشد میتواند تقاضای ثبت کند: 1- ابداع هر محصول صنعتی جدید، 2- کشف هر وسیله جدید یا اعمال وسایل موجوده به طریق جدید برای تحصیل یک نتیجه یا محصول صنعتی یا فلاحتی.”
2-2-2-2- علائم تجاری
یک علامت تجاری یا خدماتی (Trade Mark)، نشانهای متمایزکننده است که محصولات یا خدمات مشخصی که به وسیله یک شخص حقیقی، شرکت یا یک گروهی از اشخاص/شرکتها، تولید یا فراهم شده را قابل شناسایی میکند و اجازه میدهد تا مشتریان، این کالاها و خدمات را از کالاها و خدمات دیگر متمایز سازند.
3-2-2-2- طرحهای صنعتی
طرح صنعتی (Industrial Design) به عنوان یکی از مقولههای مالکیت فکری، صرفاً به ماهیت زیبایی شناختی و تزئینی یک محصول اشاره دارد و صرفاً مربوط به شکل و ظاهر یک محصول است. علیرغم اینکه محصول ممکن است ویژگیهای فنی و نوآورانه نیز داشته باشد، ولی اساساً طرحهای صنعتی از ابعاد فنی و عملکردی آن متفاوت است.
4-2-2-2- نشان مبدأ جغرافیایی
علامت جغرافیایی یا نشان مبدأ جغرافیایی (Geographical Indications) همان گونه که از نامش هویداست، اشاره به نام مکان جغرافیایی دارد که محصول مورد نظر در آنجا به عمل آمده است. نشان مبدأ یا علامت جغرافیایی تضمینکننده کیفیت مشخصی برای یک محصول خاص است؛ چرا که به خریدار اطمینان میدهد محصول خریداری شده در مبدأ مشخصی با تمامی ویژگیهای مورد نظر تهیه شده است. بدیهی است محصول برنجی که در شمال ایران در منطقه طارم به عمل میآید با محصول برنجی که در دیگر مناطق ایران تولید میشود از جهات بسیاری متفاوت است. فرش دستبافی که در ایران تولید میشود با توجه به نوع پشم و رنگ بسیار متفاوت از فرشهایی با طرح و نقشه مشابه است که در چین تولید میشود.
5-2-2-2- مدلهای مصرفی (اختراعات کوچک)
مدل مصرفی (Utility Model)، اختراعی است که از جنبه گام ابتکاری از سطح پایینتری برخوردار است، مانند درب بازکن نوشابه خودکار. یک مدل مصرفی حقی انحصاری است که برای یک اختراع کوچک اعطا میشود و اجازه میدهد که دارنده حق، دیگران را از استفاده تجاری اختراع حمایت شده بدون اجازه او برای یک دوره زمانی محدود منع کند. تعریف این حق میتواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد (البته در جایی که چنین حمایتهایی قابل دسترس است)، مدل مصرفی شبیه یک حق اختراع است. در واقع، مدلهای مصرفی بعضی اوقات تحت عنوان اختراع کوچک یا پتنت نوآوری (Innovation patent) نامیده میشوند.
6-2-2-2- مدارهای مجمتمع
حمایت از مدارهای مجتمع (Integrated Circuites) در کنوانسیون پاریس مطرح نشده است، کنوانسیون مستقلی موسوم به کنوانسیون واشنگتون به حمایت از مدارهای مجتمع، اصول و استانداردها میپردازد. ولیکن تاکنون در سطح جهانی به مرحله اجرا نرسیده است. موافقتنامه جنبههای تجاری مالکیت فکری (تریپس) در چهار ماده به حمایت از این مدارها میپردازد و حقوق و انحصارات مورد نظر را که در کنوانسیون واشنگتن مطرح شده است، در ماده 35 خود میگنجاند.
7-2-2-2- گونههای جدید گیاهی
مالکیت فکری از اینرو به حمایت از گونههای جدید گیاهی (New Plants Veriaty) پرداخته است تا تلاش و مطالعات محققان در این زمینه را پاسخ مناسبی دهد و در مقابل خطرپذیری و هزینههایی که کشاوزران گونههای جدید گیاهی متقبل میشوند، جبران مناسبی ارائه کند. مالکیت فکری از طریق ایجاد انحصاری با مدت زمان محدود سعی میکند تا حقوق محققان بخشهای کشاورزی را در این زمینه به رسمیت بشناسد. اتحادیه بینالمللی حمایت از گونههای جدید گیاهی (UPOV)، حمایت از گونههای جدید را مورد نظارت قرار میدهد.
8-2-2-2- اسرار تجاری
در عرصه رقابت و کسب و کار هر روز مؤلفههای بیشتری باعث قدرت گرفتن اصحاب بازار میشوند و قدرت چانهزنی صاحبان خود را در بازار افزایش میدهند، یکی از مقولههایی که مالکیت فکری نیز حمایت از آن را بر عهده دارد مسأله اسرار تجاری (Trade Secrets) است، به زبان ساده برای مشخص کردن حیطه اسرار تجاری میتوان گفت اسرار تجاری، فرمول، رویه، فرآیند، طرح، ابزار، الگو یا مجموعه اطلاعاتی است که در یک کسب و کار برای به دست آوردن مزیت نسبت به رقبا مورد استفاده قرار میگیرند و مالکیت فکری انحصاری دائمی را تا آن زمان برای آن در نظر میگیرد که افشا نشود، در صورت افشای اسرار اشخاص ثالث قادر خواهند بود از آن بهرهبرداری کنند.
بحث و نتیجهگیری
امروزه داراییها به صورت داراییهای پولی، فیزیکی و فکری دستهبندی میشود. در هزاره جدید مالکیت داراییهای فکری در حال تبدیل شدن به یک عامل محوری برای شرکتهای دانش بنیان است. حقوق مالکیت فکری بر مبنای ماهیت مورد حمایت به دو دسته «مالکیت معنوی» و «مالکیت مادی» تقسیمبندی میشود. مالکیت معنوی، مالک خود را قادر میسازد تا جهت حفاظت از مالکیت خود، اقدامات خاصی را اتخاذ کند. به آن دسته از مالکیتها که جنبه بهرهبرداری مالی و منفعت تجاری را شامل میشود «مالکیت مادی» گفته میشود. همچنین این حقوق مالکیت فکری بر مبنای مصادیق مورد حمایت به دو بخش عمده «مالکیت ادبی ـ هنری» و «مالکیت صنعتی» تقسیم میشود. هدف از مالکیت ادبی و هنری، حمایت و حفاظت از آثار ادبی، هنری و علمی است. مالکیت صنعتی از اختراعات، علائم تجاری، طرحهای صنعتی، نشان مبدأ جغرافیایی، مدلهای مصرفی، مدارهای مجتمع، اسرار تجاری و گونههای جدید گیاهی حمایت میکند.