آموزش پیشرفتهآموزش نانو

نانوبیوسرامیکها- هیدروکسی آپاتیت

هیدروکسی آپاتیت عضوی از خانواده کلسیم فسفات‏ها است. این ماده که ترکیبی زیست‏فعال و زیست‏سازگار است، اصلی‏ترین جزء معدنی بافت استخوان محسوب می‏شود. به دلیل شباهت شیمیایی و ساختاری این ترکیب با استخوان، از آن به‏طور گسترده در زمینه ترمیم بافت استخوانی و کاربردهای دندانپزشکی و ارتوپدی استفاده می‏شود. بسیاری از ویژگی‏های اساسی هیدروکسی آپاتیت با تغییر مقیاس ذرات آن به نانوذره بهبود و ارتقا می‏یابد از این رو، در سال‏های اخیر روش‏های گوناگونی برای سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت گزارش شده است. با استفاده از روش‏های مشخصه‏یابی مختلف می‏توان کیفیت نانوساختارهای سنتز شده را بررسی کرد. علاوه بر حوزه‏های مرتبط با استخوان، از نانوهیدروکسی آپاتیت به عنوان حامل نیز در انتقال انواع مواد از جمله داروها، ویتامین‏ها و پروتئین‏ها استفاده می‏شود.

این مقاله شامل سرفصل‌های زیر می‌باشد:
1. بیوسرامیک‏ها
2. هیدروکسی آپاتیت
3. ساختار شیمیایی هیدروکسی آپاتیت
4. روش‏های سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت
5. روش‏های مشخصه‌‏یابی
6. اصلاح سطح نانوهیدروکسی آپاتیت
7. کاربردهای زیست‌‏پزشکی نانوهیدروکسی آپاتیت
8. بحث و نتیجه‌‏گیری

بیوسرامیک‏ها

از نظر مهندسی، مواد به سه گروه بزرگ غیر فلزی، فلزی و مرکب یا کامپوزیت تقسیم می‏شوند. سرامیک‏ها و پلیمرها در گروه مواد غیر فلزی جای می‏گیرند. در مقایسه با فلزات و پلیمرها، سرامیک‏ها را می‏توان مواد غیر فلزی و غیر آلی نامید. مواد سرامیکی را که برای کاربردهای کاشتنی پزشکی و دندانپزشکی به کار می‏روند، بیوسرامیک می‏نامند. از جمله این بیوسرامیک‏ها می‏توان به آلومینا، زیرکونیا، هیدروکسی آپاتیت، تری‏کلسیم فسفات و شیشه‏های زیست‏فعال اشاره نمود [1].

هیدروکسی آپاتیت

“آپاتیت” از واژه یونانی apatáo که به معنی “نادرست و اشتباهی” است گرفته شده چرا که در گذشته، این ترکیب اغلب با بسیاری از مواد معدنی دیگر نظیر فلوئوریت و بریل (سیلیکات برلیوم آلومینیم) اشتباه گرفته می‏شده است. این اصطلاح نخستین بار در سال 1786 توسط ورنر (Werner) مورد استفاده قرار گرفت [2] و به گروهی از ترکیبات با فرمول عمومی M10(XO4)6Z2اطلاق می‏شود که در آن M2+یک فلز دوظرفیتی و کاتیون و گونه‏های XO43- و Z آنیون هستند. به این ترتیب، نام اختصاصی هر آپاتیت به عناصر M، X و آنیون یک‏ظرفیتی Z بستگی دارد. در مورد هیدروکسی آپاتیت، M کلسیم (Ca2+)، X فسفر (P5+) و Z هیدروکسیل (OH) است [3]. پس هیدروکسی آپاتیت از نظر شیمیایی، کلسیم فسفات است. نمک‏های مختلف کلسیم فسفات در جدول 1 نشان داده شده است. از میان ترکیبات گوناگون کلسیم فسفات، هیدروکسی آپاتیت شاخص‏ترین کمپلکسی است که از نظر شیمیایی و ساختاری با ترکیبات فسفاتی استخوان همخوانی دارد. این ترکیب زیست‏فعال و زیست‏سازگار است. البته باید به این نکته توجه کرد که آپاتیت زیستی موجود در بدن بر خلاف هیدروکسی آپاتیت سنتزی، غیر استوکیومتری است و عناصر مختلفی در ساختار آن جایگزین شده‏اند که هر کدام از آنها نقش خاصی را ایفا می‏کنند. علاوه بر شباهت به استخوان، هیدروکسی آپاتیت حامل مناسبی برای رهایش کنترل شده مواد مختلف است چرا که از پایدارترین مشتقات کلسیم فسفات محسوب می‏شود [1]. از نظر انحلال‏پذیری، هیدروکسی آپاتیت بعد از فلوئوروآپاتیت، کم‏محلول‏ترین عضو خانواده کلسیم فسفات است و انحلال‏پذیری آن در 25 درجه سانتی‏گراد حدود 0003/0 گرم بر لیتر می‏باشد [2].

جدول 1- نمک‏های مختلف کلسیم فسفات [1]
نام نماد اختصاری فرمول شیمیایی نسبت Ca/P
تتراکلسیم فسفات TTCP Ca4(PO4)2O 2.0
هیدروکسی آپاتیت HA یا HAp Ca10(PO4)6(OH)2 1.67
فلوئوروآپاتیت FA یا FAp Ca10(PO4)6F2 1.67
اکسی آپاتیت OA یا OAp Ca10(PO4)6O 1.67
هیدروکسی آپاتیت با کمبود کلسیم CDHA Ca10-x(HPO4)x(PO4)6-x(OH)2-x (0 < x < 1) 1.67-1.5
آلفا تری‏کلسیم فسفات α-TCP Ca3(PO4)2 1.5
بتا تری‏کلسیم فسفات β-TCP Ca3(PO4)2 1.5
اکتاکلسیم فسفات OCP Ca8(HPO4)2(PO4)4.5H2O 1.33
کلسیم فسفات آمورف ACP CaxHy(PO4)z.nH2O 1.2-2.2
دی‏کلسیم فسفات بی‏آب DCPA CaHPO4 0.1
دی‏کلسیم فسفات دو‏آبه DCPD CaHPO4.2H2O 0.1
منو‏کلسیم فسفات بی‏آب MCPA Ca(H2PO4)2 0.5
منوکلسیم فسفات یک‏آبه MCPM Ca(H2PO4)2.H2O 0.5

ساختار شیمیایی هیدروکسی آپاتیت

هیدروکسی آپاتیت از کلسیم و فسفات تشکیل شده و عضوی از خانواده آپاتیت به شمار می‏آید. فرمول سلول واحد و فرمول عمومی هیدروکسی آپاتیت به ترتیب Ca10(PO4)6(OH)2و Ca5(PO4)3OH است. شکل 1 ساختار کریستالوگرافی هیدروکسی آپاتیت را نشان می‏دهد. بدون در نظر گرفتن منبع تهیه، هیدروکسی آپاتیت معمولا مقداری ناخالصی شامل یون‏های هیدروکسیل (OH)، فسفیت (PO33-)، فلورید (F) و کلرید (Cl) دارد. یون‏های هیدروکسیل و فلورید، استحکام ساختاری را افزایش می‏دهند در صورتی که یون‏های فسفیت و کلرید می‏توانند پیکربندی هیدروکسی آپاتیت را تغییر دهند [1].

روش‏‌های سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت

اندازه و آرایش ذرات هیدروکسی آپاتیت نقش مهمی در کاربردهای زیست‏پزشکی این ماده دارد از این رو، روش‏های متعددی برای سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت گزارش شده است. الکتروریسی (Electrospinning)، سنتز از فاز جامد (Solid-state)، رسوب‏گذاری شیمیایی (Chemical precipitation)، سل-ژل (Sol-gel)، هیدروترمال (Hydrothermal)، سنتز با کمک ریزموج (Microwave irradiation) و میکروامولسیون (Microemulsion) از جمله روش‏های شناخته شده برای سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت محسوب می‏شوند. در روش سنتز از فاز جامد، ترکیبات حاوی کلسیم و فسفات در دمایی حدود 1250 درجه سانتی‏گراد تحت عملیات حرارتی قرار می‏گیرند. محدودیت این روش زمان طولانی فرآیند و نیاز به دمای بالا است. با این روش فازهای مختلف کلسیم فسفات (آلفا و بتا تری‏کلسیم فسفات) تولید می‏شوند. این فازها منجر به ایجاد تغییرات نامطلوب در ویژگی‏های مکانیکی هیدروکسی آپاتیت می‏شوند و کارایی آن را غیر قابل اطمینان می‏سازند. رسوب‏گذاری شیمیایی نیز تکنیک متداولی است اما دستیابی به نسبت ابعادی بالا (high aspect ratio)، استوکیومتری دقیق و بلورینگی زیاد با استفاده از این روش دشوار است. در مقایسه با سایر روش‏ها، روش سل-ژل مزایایی مانند دمای پایین و دستیابی به محصول نانومقیاس همگن را دارد. یک دستورالعمل متداول برای سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت با این روش، پیرسازی (Aging) محلول اتانولی با pH=10 از Ca(NO3)2، (NaH)2PO4، NH4OH و PEG در دمای 85 درجه سانتی‏گراد به مدت 4 ساعت و سپس انجام فرآیند خشک کردن است. جدول 2 برخی از روش‏های سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت و ویژگی‏های محصول بدست آمده از هر روش را نشان می‏دهد [2و1].

جدول 2- برخی از روش‏های سنتز نانوهیدروکسی آپاتیت [1]
روش توزیع اندازه ذرات شکل بلورینگی خلوص فازی هزینه
الکتروریسی متغیر الیاف زیاد متغیر متغیر
سنتز از فاز جامد گسترده گوناگون زیاد کم کم
رسوب‏گذاری شیمیایی متغیر گوناگون کم متغیر کم
سل-ژل باریک گوناگون متغیر متغیر متغیر
هیدروترمال گسترده سوزنی‏شکل زیاد زیاد زیاد
سنتز با کمک ریزموج باریک گوناگون زیاد زیاد متغیر
میکروامولسیون باریک سوزنی‏شکل کم متغیر زیاد

روش‏‌های مشخصه‏‌یابی

برای بررسی نانوهیدروکسی آپاتیت از روش‏های مشخصه‏یابی مختلفی استفاده می‏شود. تصاویر SEM و TEM نانوذرات هیدروکسی آپاتیت مزومتخلخل توخالی (hollow mesoporous hydroxyapatite nanoparticles) به ترتیب در شکل‏های 2-الف و 2-ب نشان داده شده است. درون شکل 2-ب، تصویر میکروسکوپ الکترونی عبوری روبشی (STEM) میدان تاریک این ترکیب دیده می‏شود. شکل 2-ج، الگوی XRD نانوهیدروکسی آپاتیت سنتز شده با روش هیدروترمال در دمای 180 درجه سانتی‏گراد و زمان‏های مختلف را نشان می‏دهد. شکل 2-د طیف فوتوالکترون اشعه ایکس (XPS) هیدروکسی آپاتیت است که بررسی عنصری این ترکیب را ممکن می‏سازد. پیک‏های فوتوالکترون شاخص این ترکیب شامل 1/536 الکترون‏ولت (O 1s)، 9/347 الکترون‏ولت (Ca 2p) و 2/133 الکترون‏ولت (P 2p) است. با استفاده از طیف‏سنجی فروسرخ و طیف‏سنجی رامان می‏توان پیوندهای شیمیایی هیدروکسی آپاتیت را مورد بررسی قرار داد. پیک‏های شاخص هیدروکسی آپاتیت در طیف FTIR عبارت‏اند از: 574، 602 و cm-1 631 (ارتعاش خمشی پیوند O-P-O)، 1032، 1046 و cm-1 1087 (ارتعاش کششی پیوند P-O) و cm-1 3572 (ارتعاش کششی پیوند O-H) (شکل 2-ه). پیک‏های طیف رامان در محدوده cm-1 1045-963 ظاهر می‏شوند. PO43- چهاروجهی در cm-1 963 و پیک ارتعاش کششی نامتقارن P-O در cm-1 1045-1043 مشاهده می‏شود (شکل 2-و). ظاهر شدن پیک‏ها در این محدوده نشان‏دهنده آن است که هیدروکسی آپاتیت یکنواخت و همگن است [3و1].

اصلاح سطح نانوهیدروکسی آپاتیت

متداول‏ترین مشکلی که پژوهشگران در مورد نانوهیدروکسی آپاتیت با آن روبرو هستند، تجمع ذرات این ترکیب است. گرد هم آمدن و تجمع نانوذرات به واکنشگرهای مورد استفاده و روش سنتز، مرز آبدوست-آبگریز بین فازها و محلول‏ها، ماهیت شیمیایی و انرژی سطحی بستگی دارد. بنابراین اصلاح سطح نانوهیدروکسی آپاتیت، روشی برای کنترل پخش این ماده و استفاده از آن در کاربرد مورد نظر است. تاکنون از ترکیبات مختلفی برای این منظور استفاده شده است که از آن جمله می‏توان به انسولین، استئاریک اسید، هگزانوئیک اسید، دکانوئیک اسید، پیروفسفریک اسید، اولئیک اسید، انواع سیلان‏ها، پلی‏آکریلیک اسید، اتیلن گلیکول متاکریلات فسفات و … اشاره کرد. این ترکیبات با روش‏هایی مثل پیوند زدن (Grafting)، واکنش مستقیم (Direct reaction)، پوشش‏دهی (Coating) و پلیمریزاسیون (Polymerization) روی سطح نانوهیدروکسی آپاتیت قرار می‏گیرند و در نتیجه، سطح اصلاح خواهد شد. همان‏طور که مشاهده می‏شود، بخش عمده‏ای از ترکیبات اصلاح‏کننده، کربوکسیلیک اسیدها هستند. این مواد با برقراری پیوند هیدروژنی، اتصالی قوی با سطح هیدروکسی آپاتیت ایجاد می‏کنند. به‏طور کلی دو مزیت مهم برای استفاده از کربوکسیلیک اسیدها به عنوان عامل اصلاح‏کننده وجود دارد. نخست آنکه جانوران شکل‏های مختلفی از کربوکسیلیک اسیدها را به صورت ویتامین‏ها، بازدارنده‏های متابولیکی، چربی‏ها و پروتئین‏ها دارند و بنابراین اتصال نانوهیدروکسی آپاتیت با این اجزا قوی است. دومین مزیت، تغییر ماهیت نانوهیدروکسی آپاتیت از آبدوست به چربی‏دوست با استفاده از کربوکسیلیک اسیدهای بلندزنجیر است.

کاربردهای زیست‏پزشکی نانوهیدروکسی آپاتیت

 حامل در دارورسانی

بیش از دو دهه از آغاز پژوهش‏ها درباره استفاده از نانوهیدروکسی آپاتیت به عنوان حامل دارو می‏گذرد. تاکنون نقش نانوهیدروکسی آپاتیت به عنوان حامل برای داروهای گوناگونی نظیر ضد جذب (anti-resorptive)، ضد سرطان، آنتی‏بیوتیک، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ویتامین‏ها و نیز پروتئین‏ها، ژن‏ها و رادیونوکلیدها (radionuclide) مورد بررسی قرار گرفته است [1]. شکل 3 مستقر شدن جهت‏دار پروتئین‏ها روی سطح هیدروکسی آپاتیت را نشان می‏دهد [4].

شکل 3. استقرار جهت‏دار پروتئین‏ها روی سطح هیدروکسی آپاتیت با استفاده از لینکرها [4]

از جمله معروف‏ترین داروهایی که بارگیری آنها در نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت ارزیابی شده است می‏توان به دوکسوروبیسین، پکلیتاکسل، سفازولین، آمپی‏سیلین، جنتامایسین و لووفلوکساسین اشاره کرد [1].
مطالعات نشان می‏دهد که سینتیک جذب و واجذب مولکول دارو تحت تاثیر ویژگی‏های دارو و شکل نانوذرات هیدروکسی آپاتیت قرار می‏گیرد. دو داروی ضد سرطان آلندرونات (alendronate) با بار منفی و سیس‏پلاتین با بار مثبت، به خوبی روی نانوهیدروکسی آپاتیت جذب می‏شوند در حالی که کمپلکس خنثای دی(اتیلن دی‏آمین پلاتین) مدرونات (di(ethylenediamine platinum) medronate, DPM) تمایل کمی به جذب روی سطح نانوذرات هیدروکسی آپاتیت دارد. از سوی دیگر، سیس‏پلاتین جذب روی سطح هیدروکسی آپاتیت سوزنی‏شکل را ترجیح می‏دهد در صورتی که آلندرونات، سطح صفحه‏ای ‏شکل را انتخاب می‏کند. سرعت رهایش داروی خنثای DPM بیش از دو داروی باردار آلندرونات و سیس‏پلاتین است. این دارو از نانوذرات سوزنی‏شکل هیدروکسی آپاتیت سریع‏تر از نانوذرات صفحه‏ای‏شکل آزاد می‏شود و این در حالی است که دو داروی باردار، با سرعتی مشابه از نانوذرات مختلف هیدروکسی آپاتیت آزاد می‏شوند [5].

 ماده پوشش‌‏دهنده

از آنجا که هیدروکسی آپاتیت از نظر شیمیایی مشابه استخوان طبیعی است، از نانوذرات این ماده به عنوان پوشش برای ایمپلنت‏های پزشکی که از موادی مانند آلیاژ تیتانیوم ساخته شده‏اند، استفاده می‏شود. هدف از این کار افزایش زیست‏فعالی و زیست‏سازگاری است [1].

 سرامیک

استفاده از مواد خارجی به عنوان ایمپلنت در داخل یا خارج بدن انسان موضوع جدیدی نیست. شواهدی وجود دارد که نشان می‏دهد بیش از 2000 سال پیش برای ترمیم بافت آسیب دیده استخوانی از مواد مختلفی استفاده می‏شده است [3]. با این حال از اوایل قرن بیستم بود که توجه پژوهشگران به استفاده از کلسیم فسفات‏ها برای تولید جایگزین استخوانی در کاربردهای زیست‏پزشکی معطوف شد [2]. در حال حاضر از نانوهیدروکسی آپاتیت به شکل سرامیکی و کامپوزیتی در زمینه مهندسی بافت استخوان (Bone Tissue Engineering, BTE) استفاده می‏شود. به عنوان مثال، بیوسرامیک بر پایه هیدروکسی آپاتیت و حاوی زیرکونیوم، ویژگی‏های مکانیکی بهتری دارد و به دلیل ساختار اصلاح شده، برای کاربردهای دندانپزشکی و ارتوپدی مطلوب‏تر است [1].

ماده کامپوزیتی

امروزه کامپوزیت‏های مختلف نانوهیدروکسی آپاتیت با ترکیباتی مانند پلی‏لاکتیک گلیکولیک اسید (PLGA)، کلاژن و پلی‏متیل‏متاکریلات (PMMA) مورد بررسی گسترده قرار گرفته است و نتایج نشان می‏دهد که روند تشکیل استخوان با این کامپوزیت‏ها افزایش چشمگیری پیدا می‏کند [1].

بحث و نتیجه‏‌گیری

هیدروکسی آپاتیت یک بیوسرامیک مهم محسوب می‏شود. در این مقاله خانواده آپاتیت‏ها و همچنین کلسیم فسفات‏ها که هیدروکسی آپاتیت عضوی از آنها محسوب می‏شود معرفی شد. از آنجا که اندازه ذرات هیدروکسی آپاتیت نقش مهمی در کاربردهای زیست‏پزشکی این ماده دارد، روش‏های سنتز و مشخصه‏یابی نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت مورد بررسی قرار گرفت. از جمله کاربردهای نانوهیدروکسی آپاتیت می‏توان به نقش آن به عنوان حامل در دارورسانی و همچنین استفاده به عنوان پوشش، سرامیک و کامپوزیت در حوزه مهندسی بافت استخوان اشاره کرد.

منابـــع و مراجــــع

۱ – Munir, M.U., Salman, S., Ihsan, A., Elsaman, T., “Synthesis, Characterization, FunctionalizationBio-Applications of Hydroxyapatite Nanomaterials: An Overview”, International Journal of Nanomedicine, Vol. 17, pp. 1903-1925, (2022).

۲ – Fiume, E., Magnaterra, G., Rahdar, A., Verné, E., Baino, F., “Hydroxyapatite for Biomedical Applications: A Short Overview”, Ceramics, Vol. 4, pp. 542-563, (2021).

۳ – Fazel, R. “Biomedical Engineering- FrontiersChallenges”, 1st Edition, Croatia:InTech, pp 83-84, (2011).

۴ – Yewle, J.N., Wei, Y., Puleo, D.A., Daunert, S., Bachas, L.G., iented Immobilization of Proteins on Hydroxyapatite Surface Using Bifunctional Bisphosphonates as Linkers”, Biomacromolecules, Vol. 13, pp. 1742-1749, (2012).

۵ – Palazzo, B., Iafisco, M., Laforgia, M., Margiotta, N., Natile, G., Bianchi, C.L., Walsh, D., Mann, S., Roveri, N., “Biomimetic Hydroxyapatite-Drug Nanocrystals as Potential Bone Substitutes with Antitumor Drug Delivery Properties”, Advanced Functional Materials, Vol. 17, pp. 2180-2188, (2007).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا